Idioma:

Lat: 41.1398, Lon: 1.0508

Riudoms Mas de la Calderera Riudoms

Por Victori Llauradoferran

Si coincidiu el passar uns dient amb nosaltres aquí a Riudoms i la vostre afició es el camina per recorreguts de poca duresa no massa llargs, que siguin lo suficient per estira les cames i compartí natura, si es eixir, us mostraré un recorregut ben fàcil, que si fos comparable a un poble de la costa es denominaria “Camí de Ronda”, però que a casa nostre, només es per fer un tom circular de poc menys de una hora , conèixer diferent vegetació i lo mes importants com a Riudomencs, arribar al “Mas de la Calderera” lloc on va néixer el català universal Antoni Gaudi Cornet.

Aproximación

La ciutat mes aprop com a important, es Reus. Es trobe a 5 kilometres. Es pot sortí per la carretera comarcal T-310 direcció Mont roig- Pratdip

Itinerario

#Min./KmDescripción

plaça Compte Arnau. Localiza el punto en el mapa

Foto de plaça Compte Arnau. Monument dedicat al fill il·lustre de Riudoms, Antoni Gaudi Cornet.

0:00 0

Riudoms Modificar el punto en el mapa

Foto de RiudomsPer fer la sortida, la mes adequada es començar des-de la Plaça de la Iglésia, per agafar la direcció a la Carretera de les Borges. Allí, i al seu començament si trobe la Plaça Compte Arnau, que des-de l’any 1975, tenim el primer monument conegut al mont, dedicat a la memoria del personatge Antoni Gaudi Cornet

Plaça de l'esglesia Modificar el punto en el mapa

Començarem a camina per la acera de la carretera de les Borges fins arriba a San Antoni. A la nostre dreta i veurem un edifici emblematic del poble conegut com “La solejada”. Poc mes amunt ens desviarem pel primer carre a la dreta. Caminat per le seva acera, molts pocs metros, creuem el carre i enfilen un camí que ens ve de frente, per on comença el nostre recorregut. Es el camí de San Jaume, que ampra el nom de una mina existen al final del camí.

Mina de San Jaume Modificar el punto en el mapa

Foto de Mina de San JaumeM'entres caminem, observem masos renovats, convertits en “chalates” com a residencias d'estiu. Com a vegetació silvestre, predominen els Freixes, arbres molt populars per aquesta zona., que donaban ombre als masos. Com plantacions de conreo, lo mes normal que si trova, es l’olivera, l’avellaner i també el Garrofer.

El primer punt de parada es en la “Mina de San Jaume”. Recorregut que antigament era casi obligat per les parelles enamoradas, que escollien reco-nets apartat del mateix poble, per passejar-se i per dedicarse paraules d’amor. Es de bon observar en aquest lloc, la masia tancada per una frondosa valla, que al seu interior i destacan dos arbres centenaris, de una gran majestuositat i vellesa per la seva complexió de ramatge, digne de ser catalogats com a arbres monumentals.

Mas de la Calderera Modificar el punto en el mapa

Foto de Mas de la CaldereraFaltan pocs metros per arriba al final de aquest camí. Lo tanca'n unes parets de un canal fet d'obra, que condueixen les aiguas pluvials del Rieró en direcció cap a la riera. Nosaltres continuem per la nostre dreta. A uns cinquanta metros en sur un camí de baixada en direcció paralela al mateix que amb arribat i que el agafarem per torna a casa, però m'entres, continuarem, perquè ens falta poc per arriba, al Mas de la Calderera.
Continua'n direcció a la riera per la vorera de aquest canal de desviament pluvial, arribarem al ample del camí, per anar direcció cap a la muntanya. Un centenar de metros ens faltan i veurem el rètol de “Mas de la Calderera.” Un mas d’estil colonial de dues plantas, amb una placa al frontal de l’edifici, on es pot llegir. “En aquest mas i nasqué el 25 de Juny de l852, Antoni Gaudi Cornet.” Previa consulta amb els seus propietaris es pot visita interiorment.

Retorn al Poble Modificar el punto en el mapa

Foto de Retorn al PobleDesprés de visita el lloc del neix ament, del il·lustre Riudomenc, es pot fer el retor al poble de dues maneres, la primera i la recomanada, baixar pel camí casi paral·lel al de pujada i que os he senyalat al passar . L’altre es baixar per la mateixa vorera de la riera, però que es mes insuls però, que una bona plantada d'arbres de diferent varietat, ens dona un al·licient per camina. Si escolliu el primer que os he proposat, retornen dons, per on amb vingut, fins troba el camí senyalat com a baixada, Comencem a camina i al poc, et cridara la atenció, un pont de tres ulls, que es calcula en algo mes dels 200 anys d'història, que es un aqüeducte per donar servei d'aigua als regants, de l’altre part del camí, de les mines d’aigua San Jaume i la mina dels Molins Nous.

Continuem camí avall i de cara a casa observarem que en molts punts del camí, en un costat i l’altre, encara existeixen uns canyars no cuidats, que antigament formaban un autentic túnel de ombriu, que donava gloria el fer aquest recorregut quant era l'estiu, per lo frescal Al arribar casi a final del camí, en un mas a la dreta, si troben varios arbres també centenaris, d’aquells que al seu temps varen donar nom al poble, els Oms.

Tot aquest recorregut, es de uns 4 Kilometres aproximadament, no oferint cap dificultat. Si per tu, com a visitant actiu , l'agradat fer-lo, a la vegada que a servit per estirar les camas, conèixer mes el poble i el seu entorn, i si has gaudit de un bon dia per caminar, lo celebro, només amb falta com a penúltim suggeriment, el recomanar-te el encarregar a qualsevol flequer del poble, una “coca amb recapta”, que son molt bones, (segur que me lo agrairàs ). També i per la tarde mira de arrodonir la diada, visitant el Museo de la Casa Pairal de Antoni Gaudi, esta força be.

Com a ultim suggeriment..., Torna aviat, llavors, anirem caminant, algo mes lluny.

final de recorregut Modificar el punto en el mapa

Foto de final de recorregutA les parets del poble, es pot veure un frondós arbre, que en el seus inicis, donaren nom al poble. Un OM